آموزش

امکانات و تکنولوژی ماشین ظرفشویی

امکانات و تکنولوژی ماشین ظرفشویی

امکانات و تکنولوژی ماشین ظرفشویی

در دنیای امروز، زمان ارزش بسیار بالایی دارد و هر شخص و سازمانی سعی می کند که با استفاده از روش های مختلف، میزان زمان تلف شده خود را کاهش دهد. مسلما در چنین دنیایی، صرف چند ساعت از روز برای کاری مثل ظرف شستن، برای اغلب افراد غیرممکن است.

خوشبختانه با وجود دستگاهی به نام ماشین ظرفشویی، دیگر نیازی به شستن ظروف با دست نیست و می توان همه کارهای نظافت ظروف را به ماشین ظرفشویی سپرد و به این وسیله به میزان قابل توجهی در زمان خود صرفه جویی کرد. شاید الان خرید ماشین ظرفشویی به اندازه خرید یخچال یا تلویزیون در اولویت همه نباشد اما با روند رو به رشدی که در خرید ماشین ظرفشویی شاهد هستیم، می توان حدس زد که در سال های آینده همه خانه ها دارای ماشین ظرفشویی باشند.

اگر قصد خرید ماشین ظرفشویی دارید، قطعا متوجه تنوع بالای این محصول در بازار شده اید. کمپانی های مختلف، مدل های مختلفی از ماشین ظرفشویی در ظرفیت ها و تکنولوژی های متنوع را به بازار عرضه می کنند و همین باعث شده است که انتخاب کردن برای کسی که آشنایی کافی با تکنولوژی های ماشین ظرفشویی ندارد، دشوار باشد.

در این مقاله برخی از مهمترین تکنولوژی های روز ماشین ظرفشویی را بررسی می کنیم. پس اگر می خواهید خرید آگاهانه تر و هوشمندانه تری داشته باشید، توصیه می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 قفسه های انعطاف پذیر

ماشین ظرفشویی های امروزی معمولا دارای چندین قفسه هستند که هر کدام برای قرارگیری نوع خاصی از ظروف، تعبیه شده اند.

ظروفی که در طبقات مختلف قرار می گیرند، شدت شستشوی متفاوتی را دریافت می کنند و همین ماشین ظرفشویی را قادر به شستشوی همزمان انواع ظروف می کند.

در گذشته، قفسه های ماشین ظرفشویی در جای خود ثابت شده بودند و همین امکان قرار دادن ظروف با اندازه بزرگتر از قفسه ها در ماشین ظرفشویی را غیر ممکن می کرد اما در ماشین ظرفشویی های جدید، امکان تغییر ارتفاع و در نتیجه تغییر ظرفیت هر یک از سبد ها به صورت جداگانه وجود دارد و حتی قابلمه های بزرگ را نیز می توان به این طریق، در ماشین ظرفشویی شستشو داد.

شستشو با نصف ظرفیت

یکی از بزرگترین مشکلات ماشین ظرفشویی های قدیمی، نیاز به پر شدن کامل ظرفیت ماشین ظرفشویی برای استفاده از دستگاه بود.

خوشبختانه در اغلب ماشین ظرفشویی های جدید امکان استفاده از دستگاه با نصف ظرفیت فراهم شده است و کاربر دیگر نیازی به جمع کردن ظروف کثیف برای کامل کردن ظرفیت ماشین ظرفشویی ندارد. شستشو با نصف ظرفیت همچنین به صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و برق و مواد شوینده کمک می کند.

ضدعفونی ظروف

مشکلی که خیلی ها با ماشین ظرفشویی دارند این است که تصور می کنند ماشین ظرفشویی به دلیل شستن ظروف مختلف با یکدیگر، آنگونه که باید، همه ظروف را تمیز نمی کند و بخشی از آلودگی روی ظروف باقی می ماند. در ماشین ظرفشویی های جدید امکان ضدعفونی ظروف اضافه شده است.

در محصولات برخی از کمپانی ها فرآیند ضدعفونی با استفاده از مایع ضدعفونی مخصوص صورت می گیرد و در برخی دیگر از ماشین ظرفشویی ها، ضدعفونی ظروف با گرم کردن آب تا دمای ۷۰ درجه صورت می گیرد که روش دوم، هم به صرفه تر است و هم در عمل پاکیزگی بیشتری را به ارمغان می آورد.

وجود قابلیت ضدعفونی ظروف در ماشین ظرفشویی برای کسانی که کودکان خردسال یا نوزاد دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سیستم شستشو با بخار در ماشین ظرفشویی

استفاده از بخار آب با دمای بالا یکی از بهترین راه ها برای شستشوی ظروف و جدا کردن مواد غذایی از آن است.

در برخی از موارد، تنها راه برای شستشو برخی از ظروف مثل قابلمه ها، استفاده از بخار است. برخی از کمپانی های تولید کننده ماشین ظرفشویی سیستم شستشوی ظروف با بخار را روی محصولات خود اضافه کرده اند.

این ویژگی هم باعث استفاده کمتر از آب و مواد شوینده می شود و هم تمیزی بیشتری را ارائه می دهد و مدت زمان شستشو را به میزان قابل توجهی کم میکند.

برنامه شستشوی مخصوص ظروف شیشه ای

ظروف شیشه ای و کریستال از حساسیت بیشتری نسبت به باقی ظروف برخوردارند و ممکن است در هنگام شستشو با آب داغ، دچار ترک یا شکستگی شوند. به همین خاطر اغلب افراد ترجیح می دهند که در این مورد ریسک نکرده و از شستشوی ظروف شیشه ای با ماشین ظرفشویی خودداری می کنند.

خوشبختانه این موضوع در مدل های جدید ماشین ظرفشویی کاملاً حل شده و برنامه مخصوصی برای شستشوی ظروف شیشه ای به این دستگاه ها اضافه شده است.

در هنگام استفاده از این برنامه، آب گرم به صورت غیر مستقیم برای ظروف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد و همین باعث می شود که احتمال شکستگی یا ترک برداشتن ظروف شیشه ای در هنگام شستشو به حداقل ممکن برسد. توصیه می کنیم در هنگام خرید ماشین ظرفشویی، حتماً به وجود این قابلیت توجه داشته باشید.

استفاده از خشک کن زئولیت

زئولیت یک ماده معدنی است که به سرعت گرم شده و حرارت خود را به محیط انتقال می دهد. در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی از خشک کن زئولیت برای خشک کردن ظروف استفاده می شود.

خشک کن زئولیت بعد از تمام شدن فرایند شستشو و آبکشی ظروف، شروع به کار کرده و به سرعت گرم می شود و همین باعث می شود که خیلی سریع رطوبت موجود روی ظروف گرفته شده و از ایجاد شدن لکه روی ظرف ها جلوگیری گردد.

استفاده از خشک کن زئولیت هم مصرف انرژی را کم می کند و هم زمان لازم برای شستشو و خشک کردن ظروف را کاهش میدهد.

سیستم کنترل مواد شوینده

سیستم کنترل مواد شوینده یا Dosage Assist، ماشین ظرفشویی را قادر به تشخیص میزان مواد شوینده موجود در آب می کند.

ماشین ظرفشویی با استفاده از این اطلاعات، میزان مواد شوینده مورد نیاز برای شستشوی ظروف را تشخیص می دهد و در هنگام آبکشی ظروف نیز، با استفاده از این سیستم تشخیص می دهد که ظروف به صورت کامل از مواد شوینده پاک شده اند یا همچنان نیاز به آبکشی دارند.

ماشین ظرفشویی هوشمند

در برخی از مدل های جدید ماشین ظرفشویی قابلیت اتصال به وای فای وجود دارد. کاربر می تواند با استفاده از این قابلیت ماشین ظرفشویی خود را به وای فای متصل کرده و با استفاده از یک اپلیکیشن مخصوص، بین ماشین ظرفشویی و گوشی هوشمند خود ارتباط برقرار کند.

ماشین ظرفشویی از این طریق میتواند تمامی اطلاعات خود را به گوشی هوشمند کاربر فرستاده و او را در جریان آخرین وضعیت خود قرار دهد. همچنین با استفاده از این ویژگی امکان کنترل ماشین ظرفشویی از راه دور نیز فراهم شده است.

 

سخن پایانی

وجود قابلیت های پیشرفته در ماشین های ظرفشویی امروزی علی رغم ارائه امکانات مختلف به کاربر، باعث می شود که اغلب افراد دستگاهی را خریداری کنند که واقعا نیازی به همه ویژگی های آن ندارند.

توصیه ما به شما این است که در هنگام خرید ماشین ظرفشویی، تمامی نیاز های خود از ماشین ظرفشویی را مشخص کرده و تنها دستگاهی را انتخاب کنید که ویژگی های مورد نیاز شما را ارائه می دهد.

به این طریق هم در هزینه های خود صرفه جویی می کنید و هم دستگاهی را خریداری می کنید که می توانید به صورت روزانه از آن برای شستشوی ظرف های خود استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید